Meditatie

MEDITATIE

Meditatie kent vele vormen en bestaat in verschillende culturen. De meeste mensen kennen mediteren als stilzitten op een matje en zwijgen. Een stiltemeditatie is prima, maar niet iedereen wil dat. Ook bewegingen of klanken kunnen je in de meditatieve staat brengen. Denk maar eens aan tai chi/ chi kung beoefenen, klankschalen ervaren, een mantra reciteren of zingen.

Meditatie begint met aandacht, zonder oordeel, waarnemen wat er is; dat kan bijvoorbeeld via de ademhaling (rustig of onrustig), lichaamshouding (gespannen of ontspannen), concentratievermogen (wel of niet). Door zonder oordelen alles waar te nemen, schep je de ruimte om deze dualiteit te overstijgen.

Omdat mensen verschillen, hebben ze dus verschillende manieren om contact te maken met de bron van energie in zichzelf. Door meditatie breng je de hersenfunctie naar een ander bewustzijnsniveau, naar een laag van het onbewuste en het onderbewuste. De lagere frequentie van de hersenen is objectief meetbaar en er is een positief effect van mediterende mensen op het gedrag in de samenleving.

Meditatie begint met echte aandacht te geven. 
-Je kunt aandacht geven aan elke handeling; eten, lopen, praten, sporten, slapen, werken,
-Je kunt aandacht geven aan elk gedrag: manier van spreken en handelen.
-Je kunt aandacht geven aan elke emoties, zoals blijdschap, liefde, angst, boosheid, verdriet etc.
-Je kunt aandacht geven aan je zelfontwikkeling:  passie, gehechtheid, missie, doel.
-Je kunt aandacht geven aan het contact met je Bron

En alles waar je aandacht aan geeft, groeit!

Meditatie beoefenen leidt tot steeds meer diepgang van het leven door een toenemend inzicht in jezelf, de ander, de wereld. Daaruit ontstaat liefde en mededogen. Meditatie laat jou dus bloeien. Het is een kennismaking met een oneindige potentie. Je kunt het zien als een open einde; er is altijd weer meer achter de horizon: zoals een oneindig heelal.

 

Foto's Bali 2011

 

Joomla templates by a4joomla